Historia marki BMW

Marki BMW nie trzeba nikomu przedstawiać. Każdy o niej słyszał, można nawet zaryzykować stwierdzenie, że każdy ma na jej temat wyrobioną opinię. Czy jednak wszystko, co o niej wiemy, jest prawdą?

Miano założycieli marki BMW przypisuje się dziś dwóm działającym niezależnie od siebie przemysłowcom lotniczym pracującym w Monachium na początku XX wieku. 

Ojcowie założyciele

Gustaw Otto był pionierem lotnictwa i synem wynalazcy silnika czterosuwowego o spalaniu wewnętrznym, Nicholasa Augusta Otto, którego wynalazki zmieniły lotnictwo z działalności rekreacyjnej w istotną gałąź przemysłu zbrojeniowego. Ten pasjonat lotnictwa założył szkółkę lotniczą i fabrykę. Na licencji francuskiego przedsiębiorstwa Farman wyprodukował szereg samolotów treningowych i zwiadowczych dla Bawarskiego wojska. To na terenach jego zakładów mieści się dziś fabryka i centrala BMW.

Karl Rapp prowadził działalność produkcyjną, dostarczając silników na potrzeby wojska. Konstruował je najpierw według autorskich projektów, później na licencji Austro-Daimlera. Za poradą Franza Josepha Poppa przyjął do pracy młodego konstruktora, Maxa Fritza, który wkrótce stworzył projekt silnika lotniczego BMW IIIa z innowacyjnym gaźnikiem. Jego konstrukcja pozwoliła na pobicie światowego rekordu wysokości. Ten wielki sukces był przełomem w działalności firmy, przyciągając powszechną uwagę.

Jeden z najbardziej rozpowszechnionych mitów na temat marki BMW dotyczy samego jej loga. Powszechnie uważa się, że okrąg z biało-niebieską szachownicą pochodzi od śmigła samolotu. Mimo że początki firmy wiązały się z produkcją lotniczych jednostek napędowych, to odejście założyciela i zmiana nazwy spółki spowodowały zmianę loga, w którym konika szachowego w środku czarnego okręgu zastąpiła biało-niebieska szachownica, nawiązująca do flagi Bawarii.

Konsolidacja firmy

Na początku lat 20tych przeważające udziały w obu spółkach zgromadził inwestor włoskiego pochodzenia - Camillo Castiglioni. Zmodernizował on proces zarządzania firmą i powierzył kierownictwo Franzowi Josephowi Poppowi, który udowodnił wartość swojej wizji i umiejętności doboru współpracowników czym położył fundamenty pod markę, którą znamy do dziś.

W późniejszych latach zmiany w polityce międzynarodowej pozwoliły firmie BMW na rozpoczęcie produkcji pojazdów. Pierwsze samochody i motocykle opuszczały w latach 20tych fabryki opatrzone znanym nam logo. Skojarzenie ze śmigłem jest jednak jeszcze młodsze! Pojawiło się dopiero w 1929 roku w wyniku prasowej kampanii reklamowej, zawierającej zdjęcie samolotu ze śmigłem wystylizowanym na logo firmy. Od tego czasu zmiany w logotypie nie były znaczące i obejmowały takie działania jak zmiana koloru czcionki ze złotej na białą i zmiana jej kroju na bardziej nowoczesny. 

W 2020 roku marka zaeksperymentowała z minimalizmem i przedstawiła wraz z nowym modelem samochodu elektrycznego BMW i4 świeży koncept transparentnego logo. Czarną obręcz zastąpił w tym projekcie okrąg w kolorze karoserii prezentowanego samochodu. Zmiana spotkała się jednak z burzliwym przyjęciem i wkrótce powrócono do poprzedniej, ikonicznej już wersji logo, która zapewne zostanie z nami na długie lata.