Jak dbać o filtr DPF?

Filtr cząstek stałych, czyli popularny DPF


Ten moduł jest elementem najbardziej zanieczyszczonego obszaru samochodu - układu wydechowego. Filtr jest skonstruowany z:
- ceramicznego wkładu - odpowiada za filtrację spalin
- obudowy - chroni filtr przed urazami mechanicznymi oraz mocuje go w układzie
Filtr DPF (FAP) od kilkunastu lat jest niezbędnym elementem wyposażenia każdego nowo wyprodukowanego samochodu - przepisy te dotyczą producentów na terenie Unii Europejskiej. Dążenie do zredukowania ilości spalin do minimum oraz transformacja energetyczna skutkują narzucaniem coraz to bardziej rygorystycznych standardów emisji spalin - zmieniają się one od 1992 roku systematycznie co kilka lat. 

Zanieczyszczony filtr cząstek stałych - objawy

Jazda z zanieczyszczonym DPF może zakończyć się nie tylko spadkiem komfortu jazdy, ale także koniecznością poniesienia wysokich kosztów naprawy. W zaawansowanym stadium nagromadzenia popiołu w filtrze silnik może odmówić posłuszeństwa. Objawy zapchania FAP są zróżnicowane, a do najczęstszych należą:
- problem z utrzymaniem mocy
- przechodzenie zapłonu w stan awaryjny
- zwyżka poboru paliwa
W momencie, kiedy filtr DPF jest przepełniony pyłem, sterownik silnika będzie notorycznie inicjować proces wypalania - wiąże się to ze wzrostem podaży paliwa. Olej napędowy dostaje się do oleju silnikowego, obniżając jego właściwości smarne. Utrzymanie się takiego stanu może doprowadzić do zatarcia silnika - jego regeneracja lub wymiana wiąże ze sporym wydatkiem. Zauważenie występowania któregokolwiek z objawów dysfunkcji filtra DPF, powinno wiązać się z wizytą w warsztacie i konsultacją z fachowcem.

Jak uniknąć zapchania filtra DPF?

Zachowanie w pełni drożnego filtra cząstek stałych może być nie lada wyzwaniem dla kierowców poruszających się głównie po mieście. Jazda w terenie zabudowanym wymaga częstego hamowania i ruszania z miejsca, przez co uzyskanie dużej prędkości jest praktycznie niemożliwe. Krótkie i stosunkowo powolne podróże nie dają silnikowi szansy na rozgrzanie się do odpowiednio wysokiej temperatury, w której mogłoby zajść samoczynne wypalenie cząstek stałych. Od czasu do czasu warto wyjechać na autostradę, aby zapewnić silnikowi odpowiednią temperaturę i moc, potrzebne do usunięcia drobin zebranych w DPF.

Ważne dla bezproblemowej eksploatacji pojazdu jest również stosowanie odpowiedniego oleju silnikowego, który wspomaga wypalanie cząstek stałych w FAP. Warto znaleźć olej o niskiej zawartości SAPS (popiołu siarczanowego, fosforu i siarki), wykorzystywanego do smarowania silników wyposażonych w filtr cząstek stałych.

Warto także przyjrzeć się wtryskiwaczom, aby mieć pewność, że wysyłają one właściwą mieszankę paliwa do silnika. Wyeksploatowane wtryski wpływają na wzrost zadymienia spalin, co skutkuje szybszym nagromadzeniem się sadzy w DPF.

Niedrożny filtr można poddać regeneracji lub całkowitej wymianie. Nie wiedzieć czemu coraz bardziej popularna staje się praktyka wycinania filtra - decydują się na nią osoby chcące zaoszczędzić na regeneracji filtra. Jak się okazuje, zupełnie niepotrzebnie. Cena wycięcia FAP oraz cena jego regeneracji są do siebie dość zbliżone. Zdecydowanie się na regenerację modułu będzie dużo lepszym wyborem nie tylko ze względów finansowych - w Polsce oraz zagranicą brak filtra grozi mandatem - ale także z przyczyn czysto praktycznych. Eliminacja filtra cząstek stałych skutkuje emisją czarnego dymu o nieprzyjemnym zapachu. 

Działanie w trakcie awarii - naprawa BMW Warszawa

Bez względu na to, jak często będziesz przepalać FAP podczas szybkiej jazdy lub jak dobry olej silnikowy będziesz stosować, filtr cząstek stałych i tak zostanie zablokowany po pewnym czasie. Jego awaria niesie za sobą konieczność regeneracji turbosprężarki, katalizatorów, a nawet remont całego silnika. W momencie zauważenia niepokojących objawów, należy niezwłocznie udać się do sprawdzonego warsztatu samochodowego, którego specjaliści nie tylko trafnie zdiagnozują samochód, ale również zajmą się jego profesjonalną naprawą. Serwis BMW Warszawa oferuje kompleksowe usługi z zakresu naprawy elementów mechanicznych i modułów elektrycznych, badania geometrii kół, kodowania sterowników oraz serwisu klimatyzacji. W celu uzyskania szczegółowych informacji na temat wykonywanych usług, zapraszamy do kontaktu.