+48221105815 | bmw@serwisbielany.pl | Pon - Piątek: 8:00 - 18:00 |
Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej to nierówna praca silnika, szarpanie, wzrost spalania i kontrolka check engine. Artykuł zawiera konkretne sposoby diagnozy oraz wskazówki, kiedy wymiana jest konieczna.
Objawy uszkodzonej cewki to przede wszystkim szarpanie silnika i spadki mocy. Auto może dusić się przy przyspieszaniu lub mieć trudność z utrzymaniem biegu jałowego. Wzrost zużycia paliwa i zapach niespalonego paliwa z wydechu wskazują na brak iskry w cylindrze. Silnik często pracuje na trzy cylindry i drga, szczególnie na zimno.
Tak, w wielu przypadkach. Jeśli komputer zgłasza kod błędu P030X, oznacza to wypadanie zapłonu w konkretnym cylindrze. W 60–80% przypadków winna jest cewka, ale należy wykluczyć świecę, wtryskiwacz lub uszczelkę. Najpewniejszą metodą jest podmiana cewki z innego cylindra i sprawdzenie, czy błąd przeskoczy.
Sprawdzenie oporu uzwojenia pierwotnego miernikiem (0,3–1,0 Ω) i wtórnego (5–15 kΩ) daje podstawowy obraz stanu. Brak iskry po wypięciu cewki i podłączeniu świecy zapasowej także potwierdza usterkę. Oscyloskop ujawnia zakłócenia napięć, ale to metoda dla warsztatów. W samochodach z OBD2 najwygodniejsze jest odczytanie błędów skanerem.
W instalacjach gazowych uszkodzenie cewki objawia się wybuchami w dolocie, szarpaniem po przełączeniu na gaz i trudnym rozruchem zimnego silnika. Gaz jest bardziej wymagający pod względem energii iskry. Cewki w autach LPG mają o 30–50% krótszą żywotność niż w benzynie.
Tak. Niesprawna cewka generuje słabą lub przerywaną iskrę, co prowadzi do zalania świec i ich uszkodzenia. Z drugiej strony świece z dużym luzem elektrod lub przebiciem izolatora zwiększają obciążenie cewki i mogą ją spalić. Wymiana świec i cewek razem zmniejsza ryzyko powrotu usterki.
Nie zawsze, ale w autach powyżej 150 tys. km warto. W silnikach czterocylindrowych, jeśli padła jedna cewka, pozostałe są najczęściej w podobnym stanie. Koszt robocizny przy pojedynczej wymianie bywa taki sam jak przy wymianie całego kompletu, dlatego prewencja jest opłacalna.
Cewka kosztuje od 90 do 250 zł. Robocizna to zazwyczaj 100–150 zł. Zwlekanie z wymianą może doprowadzić do uszkodzenia katalizatora przez niedopalone paliwo. Może też dojść do wypalenia zaworów w cylindrze z brakiem zapłonu. Skutki są kilkukrotnie droższe niż koszt wymiany.
Czy można jeździć z uszkodzoną cewką?
Nie. Powoduje to uszkodzenia katalizatora, nierówną pracę silnika i wzrost spalania.
Czy zamiennik cewki jest bezpieczny?
Tak, jeśli pochodzi od sprawdzonego producenta (np. Bosch, Delphi). Tanie, nienazwane marki często mają niską żywotność.
Jak często wymienia się cewki w LPG?
Zwykle co 60–80 tys. km. W benzynie żywotność przekracza 100 tys. km.
Czy cewka zawsze powoduje błąd OBD2?
Nie. Może pracować niestabilnie bez wywoływania kodu. Objawy fizyczne mogą wyprzedzać zapis błędu.
Czy można samemu wymienić cewkę?
Tak, w większości modeli wystarczy odkręcić jedną śrubę i wypiąć wtyczkę. W niektórych autach dostęp może być utrudniony.
Oferujemy szybkie terminy, kompleksową obsługę i oryginalne części. Skontaktuj się z naszym doradcą i umów dogodny termin wizyty – bez zbędnych formalności.
Skontaktuj się Hala SerwisuPo polskich drogach jeździ coraz więcej aut elektrycznych. Można śmiało stwierdzić, że ekomobilność to trend najbliższej przyszłości i “elektryki” prędzej czy później zdominują rynek. Okazuje się jednak, że naprawa samochodów elektrycznych w Warszawie wciąż może być nie lada problemem. Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu bliżej.
Marki BMW nie trzeba nikomu przedstawiać. Każdy o niej słyszał, można nawet zaryzykować stwierdzenie, że każdy ma na jej temat wyrobioną opinię. Czy jednak wszystko, co o niej wiemy, jest prawdą? Jak powstała, co zdecydowało o jej niespotykanym sukcesie i jaką drogę pokonała przez te wszystkie lata?
Samochody marki BWM nie od wczoraj budzą zainteresowanie kierowców w naszym kraju. Niesamowite osiągi, komfort jazdy, niemiecka jakość i dobrze prezentująca się linia – to główne cechy, które kuszą osoby poszukujące swojego nowego pojazdu BMW.