+48221105815 | bmw@serwisbielany.pl | Pon - Piątek: 8:00 - 18:00 |
Rozstaw śrub, zwany także PCD lub BCD, to jeden z najważniejszych parametrów przy doborze felg do samochodu. Precyzyjny pomiar gwarantuje, że nowe koła będą idealnie pasowały do piasty auta, zapewniając bezpieczeństwo i komfort jazdy. Sprawdź, jak łatwo i dokładnie zmierzyć rozstaw śrub krok po kroku.
Rozstaw śrub (ang. PCD – Pitch Circle Diameter lub BCD – Bolt Circle Diameter) określa, ile otworów montażowych ma felga oraz jaką średnicę ma okrąg, na którym te otwory są rozmieszczone. Przykładowo zapis 5×112 oznacza pięć śrub rozmieszczonych na okręgu o średnicy 112 mm. Każdy model samochodu może mieć inny rozstaw – dlatego tak ważne jest, by nowa felga była idealnie dopasowana. Błędny pomiar grozi nieprawidłowym montażem, drganiami lub nawet uszkodzeniem piasty i śrub.
Aby zmierzyć rozstaw śrub z wysoką dokładnością, najlepiej użyć suwmiarki. W domowych warunkach sprawdzi się także zwykła miarka stalowa, linijka lub specjalny szablon PCD dostępny w sklepach motoryzacyjnych. Uwaga: pomiary linijką mogą być mniej dokładne, dlatego zaleca się zawsze wykonać je przynajmniej dwa razy.
Felgi z parzystą liczbą otworów (np. 4, 6, 8):
Ustaw suwmiarkę od środka jednego otworu do środka otworu położonego dokładnie naprzeciwko.
Odczytaj uzyskaną wartość – to rozstaw śrub (np. 4×100 oznacza cztery otwory na okręgu o średnicy 100 mm).
Felgi z 5 otworami:
Przyłóż suwmiarkę od środka jednego otworu do zewnętrznej krawędzi najbardziej oddalonego, nieleżącego obok otworu.
Uzyskaną wartość sprawdź w tabeli rozstawów 5-otworowych (np. 5×112, 5×120). Możesz też użyć wzoru matematycznego lub szablonu PCD.
Wskazówka: Jeśli masz wątpliwości, porównaj uzyskany wynik z danymi producenta lub powtórz pomiar. Niektóre felgi mają wybity rozstaw na odwrocie.
Mierzenie od krawędzi otworu zamiast od środka – zawsze przykładaj suwmiarkę przez środek otworu!
Pominięcie powtórnego pomiaru – wykonaj co najmniej dwa pomiary dla pewności.
Brak dokładności przy 5 otworach – tu margines błędu jest najmniejszy, korzystaj z tabel lub szablonów.
Pominięcie sprawdzenia w katalogu producenta – czasem nawet 1 mm robi różnicę!
Rozstaw śrub może być podawany w milimetrach lub calach (np. 5×114,3 to ok. 4,5 cala). Poniżej przykładowa tabela:
Rozstaw śrub [mm] | Rozstaw śrub [cale] |
---|---|
100 | 3,94 |
112 | 4,41 |
114,3 | 4,5 |
120 | 4,72 |
Warto sprawdzić rozstaw śrub w instrukcji auta, na felgach lub w katalogu producenta, a przy nietypowych wartościach – wykonać własny pomiar.
Czy można zmierzyć rozstaw śrub bez zdejmowania koła?
Tak, choć najdokładniejszy pomiar uzyskasz przy zdjętej feldze. Pomiar na założonym kole wymaga większej ostrożności i precyzji.
Jak sprawdzić rozstaw śrub w dokumentach auta?
Rozstaw zwykle nie jest wpisany do dowodu rejestracyjnego, ale znajdziesz go w instrukcji obsługi lub katalogu producenta.
Czy szablony PCD są dokładne?
Tak, pod warunkiem prawidłowego przyłożenia do felgi. To najszybsza metoda w serwisie.
Co zrobić, jeśli pomiar wychodzi „między” dwoma wartościami?
Powtórz pomiar i sprawdź wynik w katalogu – prawidłowy rozstaw zawsze odpowiada konkretnej wartości (np. 100, 108, 112, 114,3 mm).
Czy rozstaw śrub można zmienić przy zmianie felg?
Teoretycznie można stosować adaptery, ale nie jest to zalecane – najlepiej dobrać felgi zgodne z fabrycznym rozstawem śrub.
Oferujemy szybkie terminy, kompleksową obsługę i oryginalne części. Skontaktuj się z naszym doradcą i umów dogodny termin wizyty – bez zbędnych formalności.
Skontaktuj się Hala SerwisuBMW iX zostało zaprezentowane w listopadzie ubiegłego roku, a w tym tygodniu przedstawiono jego cennik. Ten elektryczny SUV został zaprojektowany zgodnie z koncepcją „Shy Tech” i wyróżnia się stosunkowo niskim (jak na swoje gabaryty) współczynnikiem oporu powietrza Cx wynoszącym zaledwie 0,25. Bawarski producent zadbał także o szerokie zastosowanie materiałów naturalnych oraz pochodzących z recyklingu, które zostały wykorzystane m.in. do wykończenia wnętrza.
Samochody marki BWM nie od wczoraj budzą zainteresowanie kierowców w naszym kraju. Niesamowite osiągi, komfort jazdy, niemiecka jakość i dobrze prezentująca się linia – to główne cechy, które kuszą osoby poszukujące swojego nowego pojazdu BMW.
Poszukujesz odpowiedniego warsztatu samochodowego? Potrzebujesz fachowej naprawy? Serwis BMW to miejsce, gdzie Twój samochód odzyska dawny blask. Żadne uszkodzenie nie jest dla nas problemem, bez względu na to, czy jest to drobna rysa, większe wgniecenie czy poważna awaria mechaniczna.