+48221105815 bmw@serwisbielany.pl Pon - Piątek: 8:00 - 18:00

Serwis motocykli BMW Warszawa - przegląd jednośladu

Termin wykonania badania technicznego

Motocykle mimo innej konstrukcji i charakteru mechanicznego są objęte takimi samymi zasadami w kwestii wykonywania przeglądów technicznych jak samochody. W przypadku nowego motocykla pierwsze badanie techniczne trzeba wykonać dopiero po 3 latach od zakupu. Kolejne badanie kontrolne powinno być przeprowadzone przed upływem 2 lat od poprzedniego. Następne badania trzeba wykonywać już co roku.

Kluczowe jest określenie "przed upływem". Badanie techniczne jednośladu powinno być przeprowadzone na kilka dni przed wygaśnięciem ważności poprzedniego przeglądu. Zgłoszenie się do okręgowej stacji diagnostycznej po terminie może skutkować zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i zakazem użytkowania maszyny do momentu zrobienia badania technicznego.

Dobrą wiadomością dla właścicieli jednośladów jest to, że nie muszą się martwić, co ile kilometrów robi się przegląd pojazdu. Określa to data końca ważności ostatniego badania technicznego. Wszystkie przeglądy, sprawdzające stan motocykla, można wykonać na stacjach diagnostycznych do tego uprawnionych. Placówki zajmujące się tego typu kontrolą, funkcjonują na mocy zezwolenia oznaczonego literą A.

Co jest sprawdzane na przeglądzie motocykla?

Biorąc pod uwagę, co sprawdza się na przeglądzie motocykla, można stwierdzić, że czynności diagnostyczne w przypadku badania technicznego jednośladu i samochodu osobowego są do siebie zbliżone. Rozbieżności wynikają przede wszystkim z różnic w typach tych pojazdów.

W pierwszej kolejności diagnosta identyfikuje pojazd i sprawdza jego legalność, weryfikując dokumenty. Wstępne czynności obejmują także sprawdzenie tego, kiedy zrealizowano wcześniejszy przegląd maszyny. W tym celu korzysta się z ogólnopolskiego systemu informatycznego CEPiK, w którym można znaleźć informacje na temat historii pojazdu.

Znając podstawowe dane diagnosta przechodzi do głównych czynności, czyli sprawdzenia stanu technicznego motocykla. W ramach czynności bada:

- Stan opon - czy nie mają uszkodzeń, pęknięć, czy są równomiernie zużyte i zdatne do jazdy,
- Stan układu kierownicy
- Stan układu hamulcowego - kondycja hamulców, zużycie klocków hamulcowych.
- Ramę
- Działanie i wysokość świateł - czy światła działają prawidłowo i są ustawione poprawnie.
- Poziom emisji spalin
- Układ wydechowy - jego stan i poziom generowanego hałasu.

Kontroluje się także stan płynów eksploatacyjnych, które są niezbędne do prawidłowego i bezpiecznego funkcjonowania pojazdu:

- olej silnikowy,
- płyn hamulcowy,
- płyn chłodniczy.

Koszt badania technicznego motocykla

Oprócz ubezpieczenia i kosztów eksploatacyjnych badanie techniczne to dodatkowy koszt, z którym trzeba się liczyć, jeśli motocykl ma zostać dopuszczony do ruchu drogowego. Badanie w stacji diagnostycznej kosztuje 63 złotych.

Stawka jest ustalona przez Ministerstwo Infrastruktury. Bez względu na lokalizacją stacji kontroli pojazdów, koszt badania jest wszędzie taki sam.

Naprawa po przeglądzie - serwis motocykli Warszawa

W Polsce, zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, jeśli pojazd nie przeszedł przeglądu technicznego, to nie może być dopuszczony do ruchu na drodze. Pojazd musi być poddany naprawie i ponownie przetestowany w stacji kontroli pojazdów. Mamy na te czynności 14 dni od wydania negatywnej opinii stacji kontroli pojazdów.

Jeśli zostaną wykryte usterki, które stwarzają bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla innych uczestników ruchu, diagnosta ma obowiązek zatrzymać Dowód Rejestracyjny takiego pojazdu. Dzieje się tak, aby uniemożliwić takiemu pojazdowi dalsze poruszanie po drogach publicznych. Właściciel pojazdu jest zmuszony odholować pojazd do warsztatu, gdzie wskazane usterki zostaną usunięte, po czym ponownie udać się na badanie techniczne. Jeśli diagnosta po ponownym badaniu pozytywnie oceni stan pojazdu, dowód będzie można odebrać we właściwym Wydziale Komunikacji.

Najczęstsze usterki - serwis naprawy motocykli BMW

Pomimo, że motocykle marki BMW słyną z wysokiej jakości wykonania i trwałości. to tak jak inne pojazdy, mogą ulec awarii. Jakie usterki najczęściej występują w motocyklach BMW?

Usterki elektryczne

- Awaria regulatora napięcia - powoduje niestabilne napięcie ładowania. Może prowadzić przedwczesne zużycie akumulatora, a w skrajnych przypadkach do zniszczenia alternatora.
- Uszkodzenie przekaźnika - objawia się m.in. brakiem zasilania wybranej części układu elektrycznego, jak np. w przypadku uszkodzenia przekaźnika świateł drogowych.
- Uszkodzenie świateł - nie działa jedno lub kilka źródeł światła, powodując utrudnienia w poruszaniu się w nocy lub w warunkach ograniczonej widoczności.

Wycieki oleju

Wyciek oleju można zauważyć najczęściej pod motocyklem lub na płaszczu silnika. Może być spowodowany uszkodzeniem uszczelki pod głowicą, uszkodzonymi przewodami olejowymi lub nieszczelnością uszczelki pokrywy zaworów.

Awaria hamulców

Hamulce w motocyklach wymagają szczególnej uwagi. Mogą ulec zużyciu, nieszczelności lub zapchaniu się. Najczęstsze usterki, jakie pojawiają się w tym obszarze, to:

Zużyte klocki hamulcowe - zużywają się w czasie normalnej eksploatacji i muszą być regularnie wymieniane. Niedoskonałe działanie hamulców wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Zatarcie tarcz hamulcowych - ich zużycie może doprowadzić do utraty siły hamowania lub całkowitego jej braku.

Usterki mechaniczne

Usterki układu chłodzenia - może to prowadzić do przegrzania silnika, a w skrajnych przypadkach do jego zniszczenia.

Problemy z układem oddechowym - uszkodzone lub zardzewiałe rury wydechowe mogą doprowadzić do wycieków spalin lub wzmożonego hałasu.

Usterki zawieszenia - uszkodzone elementy zawieszenia, takie jak łożyska lub amortyzatory, mogą prowadzić do trudności w prowadzeniu motocykla lub nieprawidłowego zużycia opon.